Innlevering: Foreslå en Storslått Bygning

Status
Stengt for ytterligere svar.

DeletedUser

Guest
Empire State Building

Mulig utenfor tids epoken, men bydningen ble påbegynt i 1929 og ferdig i 1931.
 

DeletedUser1842

Guest
Mitt forslag er: Chicago Board of Trade Building

En historisk viktig bygning som også er ganske stilig.
En av bonusene den kan gi er å gjøre handling gratis, altså at det ikke koster et forgepoeng da man handler med en annen spiller.
 

DeletedUser

Guest
Mitt forslag!

http://en.wikipedia.org/wiki/Woolworth_Building

The Woolworth Building, designed by architect Cass Gilbert and completed in 1913, is one of the oldest skyscrapers in the United States. The land for the building was purchased by F. W. Woolworth, March 11, 1910 from the Trenor Luther Park Estate for two million dollars. More than a century after the start of its construction, it remains, at 57 stories, one of the fifty tallest buildings in the United States as well as one of the twenty tallest buildings in New York City. It has been a National Historic Landmark since 1966,[4][5][6] and a New York City landmark since 1983.[7]

En utrolig flott skyskraper, og dette var jo virkelig tegnet på hva menneskene kunne få til under industrialiseringen.

Amspyro
 

DeletedUser

Guest
Mount Rushmore

Er ikke ett bygg, men det er fortsatt en konstruksjon av ansiktene til de Amerikanske presidnetene i et fjell.
Er perfekt for å gi mere lykke
 

DeletedUser1290

Guest
Eiffel Tower

I propose the Eiffel Tower. Erected for the 1889 world exhibition to showcase modern engineering - it would be a suitable grand building
 

DeletedUser

Guest
Crystal Palace

Crystal Palace var en støpejern og plate-glass bygning opprinnelig oppført i Hyde Park, London, England, for å huse store utstillinger i 1851. Mer enn 14.000 utstillere fra hele verden samlet i Palaces 990000 kvadratmeter (92000 m2) av utstillingen plass til å vise eksempler på den nyeste teknologien utviklet i industrielle revolusjon.
 

DeletedUser2014

Guest
Eiffeltårnet eller empire state building (selv om denne ble fullført 1931) var det første jeg tenkte på fra denne perioden
 

DeletedUser2013

Guest
Storslått bygning

Foreslår at neste storslåtte bygning blir

La Sagrada Familia


Originalen befinner seg i Barcelona, Spanina. Byggearbeidet ble påbegynt i 1884, og har til d.d. ikke blitt ferdigstilt :huh: Bygget er antatt å være den kjente spanske kunsteren Antoni Gaudi sitt livsverk...

Jorunn KP
 

DeletedUser1624

Guest
Kölnerdomen

Kölnerdomen er en romersk-katolsk katedral i Köln og et av byens mest kjente arkitektoniske landemerker. Kirken er katedralen til erkebiskopen av Köln. Kölnerdomen ble påbegynt i 1248 (så startet før 1880 ja) og avsluttet i 1880, en byggetid på 632 år.

Mange gode forslag. Foreslår selv Kölnerdomen siden den er helt rå. Tenk på som "feiring" på fullføringen av tidsepoker før 1880, med denne som en start for 1880 til 1930. SB for slutt av denne epoken må være Chrysler Building (ja, allerede nevnt) som er en skyskraper i New York. Den 319 meter høye bygningen sto ferdig i 1930 og var verdens største bygg inntil 1931 med Epire State.

Eiffeltårnet er et verdig Bygg for denne tidsperioden, men ikke som Storslått Bygning. Det er egentlig kun et spetakulært Tårn.

!Info: wiki!
 

DeletedUser

Guest
Forslag til Storslått Bygnig

Et godt eksempel på epoken 1890-1930 må vel være New York Stock Exchange som flyttet inn i nåværende bygning i 1903. Bygget har på godt og vondt symbolisert framveksten av amerikansk kapitalisme og har siden første verdenskrig vært en av de viktigeste økonomiske sentrene i verden.

Dette burde være en sstorslått bygning fra epoken som kommer etter industritiden.
 

DeletedUser

Guest
Eiffeltårnet!

Eiffeltårnet må då vere godt eigna som eit storslått byggverk, det er mitt forslag. Så får eg berre håpe at ingen andre har sagt det før meg...:)

Det var visst alt foreslått, så då foreslår eg: Metropolitan Opera.
"Metropolitan Opera House, populært kalt The Met, er et av verdens fremste operahus. Det ligger ved Lincoln Square i New York og er en av de tolv kulturinstitusjonene som tilsammen utgjør Lincoln Center for the Performing Arts.
Operahuset ble grunnlagt i april 1880 og teateret Old Met ble åpnet 22. oktober 1883"
 
Sist redigert av en moderator:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp