Vinnere Søndagsquiz 27. Januar 2013

DeletedUser5

Guest
JSNvQ9H.png


Vinnere av Søndagsquiz 27. Januar 2013

Endelig var ikke alle svarene så lett å få tak i, og det ble 12 personer som klarte 10 riktige denne gangen. Gratulerer til dere alle. Av den grunn ble premieringsplassene trekt blant disse tolv.

Brage07
yakuza2k
jackshackjackson
Arnt20
tho0503
vmollan
Undeceived
janus
trolav64
Baske-Hansen
tamar0k
linemah

Og vinnerne ble som følger:

1. premie - Baske-Hansen (800 diamanter)
2. premie - Arnt20 (400 diamanter)
3. premie - jackshackjackson (200 diamanter)
4. premie - janus (100 diamanter)
5. premie - Undecieved (100 diamanter)

Vi gratulerer dere med premien. Til alle dere andre, bra jobba! Vi fikk inn 150 besvarelser denne gangen, og det var tydelig at mange hadde tenkt hardt. Mange av dere med ni rette må huske at Gull er det mest edle metallet... :p

For å få diamantene, må dere som vant kontakte oss via support.

Vi vil komme med flere lignende quizer i framtiden! Den neste vil ikke bli annonsert i spillet, så husk å følge med på forumet. Alternativt kan du trykke "Liker" på vår Facebook side, hvor vi annonserer oppdateringer, viktig informasjon og konkurranser på forumet.

>>Forge of Empires Norge<<

Med vennlig hilsen,
Forge of Empires teamet
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser5

Guest
Fasiten er som følger:

1) C: 197
2) B: Sør-Amerika
3) B: Innogames
4) C: Kong Olav
5) C: Det kan vi ikke si helt sikkert
6) B: Tirana
7) B: Gull
8) Hun spilte monopol
9) Hesten sitt navn var fredag
10) Han veier kjøtt
 

DeletedUser

Guest
Fasiten er som følger:

1) C: 197
2) B: Sør-Amerika
3) B: Innogames
4) C: Kong Olav
5) C: Det kan vi ikke si helt sikkert
6) B: Tirana
7) B: Gull
8) Hun spilte monopol
9) Hesten sitt navn var fredag
10) Han veier kjøtt

Svaret på spørsmål 5 er feil.
"Hvem kom først, høna eller egget?"
- Egg ble lagt lenge før det vi nå kaller høner. De fleste dinosaurer la egg..
Altså kom egget først.
(Spørsmålet kan omformuleres til "Hva kom først, høna eller hønse-egget?", men da blir svaret like utvilsomt høna, siden egg får navn etter arten som la dem, ikke innholdet, selv om dette naturlig nok oftest er det samme...)
 

DeletedUser1725

Guest
Hvordan beregner dere 1-5 plassen? Jeg fikk femte plass og har skrevet svarene identisk med den fasiten dere la ut. Har de fire andre over meg skrevet det ENDA mer identisk da eller hva?
 

DeletedUser

Guest
det er jo bare tull at Gull er edlere enn platinum/platina. Platina har alltid vært mer verdsatt så skjønner ikke hvordan du kan si at gull er edlere enn platinum når platinum både er mer sjeldent samt dyrere.

ps : faktisk studert geologi
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Jeg har også svart identisk med fasitten, men er ikke en gang på lista :(
 

DeletedUser

Guest
det er jo bare tull at Gull er edlere enn platinum/platina. Platina har alltid vært mer verdsatt så skjønner ikke hvordan du kan si at gull er edlere enn platinum når platinum både er mer sjeldent samt dyrere.

ps : faktisk studert geologi

Hvor edelt et stoff avhenger ikke av verdi, men hvor lett det reagerer med andre stoff. Ergo er gull mer edelt en platinum.

PS: ferdigstudert geolog ;)
 

DeletedUser

Guest
Kan godt komme med flere kilder, men vis meg gjerne en kilde som sier at gull edlere enn platina
 

DeletedUser

Guest
Tror du må komme med flere kilder. Gjerne hvor det står noe om hvor lett platina og gull reagerer. Mistenker at flere forveksler edel med verdifull. Hvis du ser på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Noble_metal så er gull rangert med høyeste "nobility" (edelhet).
 

DeletedUser

Guest
Tror du må komme med flere kilder. Gjerne hvor det står noe om hvor lett platina og gull reagerer. Mistenker at flere forveksler edel med verdifull. Hvis du ser på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Noble_metal så er gull rangert med høyeste "nobility" (edelhet).

mener du at norges lover ikke er en god nok kilde?

Kilden du har nevnt handler ikke om den generelle definisjonen, men den naturvitenskapelige definisjonen, i de aller fleste sammenhenger vil det edleste metallet være platina og ikke gull. Hvis man ser etter norske kilder på dette vil du også finne det samme svaret.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser1697

Guest
Trøste premie for de som fikk 12 rette men ingen premie ?.
 

DeletedUser

Guest
Merkelig at det er oppgitt forskjellig. I den siste der er jo palladium det mest edle metallet. Visstnok basert på galvanisering (galvanisering er som du sikkert vet bare en av flere måter å korredere et metall). Var bare en forskrift du henviste til forresten, ikke norges lover ;)

Definisjonen på edel går på hvor lett stoffet oksiderer/korriderer. Tenkte jeg skulle finne læreboka i mineralogi, hvor jeg har lest at gull er det mest edle, men fant den ikke. Men i annen lærebok står dette: Gold is considered to be the most inert metal (i.e., it utterly lacks the usual chemical reaction), making it the noblest of metals. Du har kanskje mulighet til å ta kontakt med en professor eller se i ny lærebok og kan kanskje få bedre svar?
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Svaret på spørsmål 5 er feil.
"Hvem kom først, høna eller egget?"
- Egg ble lagt lenge før det vi nå kaller høner. De fleste dinosaurer la egg..
Altså kom egget først.
(Spørsmålet kan omformuleres til "Hva kom først, høna eller hønse-egget?", men da blir svaret like utvilsomt høna, siden egg får navn etter arten som la dem, ikke innholdet, selv om dette naturlig nok oftest er det samme...)

Du har en liten feil her.. Du kjønner at egget kom først. Grunnen er evulosjon. Genmutasjoner i forgjengeren til dagens høne la et dagens høne egg pga genfeil i dette egget. ergo Egget kom først :)
 

Spiff79

Lendmann
er det noen måte man kan få sjekke besvarelsen sin på? for jeg er helt sikker på at jeg har svart det som står her
 

DeletedUser

Guest
Merkelig at det er oppgitt forskjellig. I den siste der er jo palladium det mest edle metallet. Visstnok basert på galvanisering (galvanisering er som du sikkert vet bare en av flere måter å korredere et metall). Var bare en forskrift du henviste til forresten, ikke norges lover ;)

Definisjonen på edel går på hvor lett stoffet oksiderer/korriderer. Tenkte jeg skulle finne læreboka i mineralogi, hvor jeg har lest at gull er det mest edle, men fant den ikke. Men i annen lærebok står dette: Gold is considered to be the most inert metal (i.e., it utterly lacks the usual chemical reaction), making it the noblest of metals. Du har kanskje mulighet til å ta kontakt med en professor eller se i ny lærebok og kan kanskje få bedre svar?

En forskrift regnes fortsatt som en del av norges lover og hadde dette spørsmålet kommet opp i retten ville retten sagt at platinum er det edeleste av de to metallene. (jeg vet det er veldig søkt, men er fortsatt forklarende). Spørsmålet er egentlig hva de som lagde konkurransen mente med edelt metall og jeg tviler på at det er den naturvitenskapelige definisjonen. Regner med at det er som de andre spørsmålene den generelle definisjonen som jo vil bety at svaret burde vært platinum.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Du har en liten feil her.. Du kjønner at egget kom først. Grunnen er evulosjon. Genmutasjoner i forgjengeren til dagens høne la et dagens høne egg pga genfeil i dette egget. ergo Egget kom først :)
Rett (om evolusjon) og feil, om egget - dersom det som la egget ikkje var "dagens-høne" er ikkje egget eit "dagens-høne egg" og dermed var "dagens-høne", som kom ut av egget (og som, korrekt nok, var resultatet av ein genetisk mutasjon) den første "dagens-høne". Denne la så det aller første "dagens-høne" egget. = Høna kom først. (Ved omformulering av spørsmålet som var den aktuelle problemstillinga.)
 

DeletedUser

Guest
En forskrift regnes fortsatt som en del av norges lover og hadde dette spørsmålet kommet opp i retten ville retten sagt at platinum er det edeleste av de to metallene. (jeg vet det er veldig søkt, men er fortsatt forklarende). Spørsmålet er egentlig hva de som lagde konkurransen mente med edelt metall og jeg tviler på at det er den naturvitenskapelige definisjonen. Regner med at det er som de andre spørsmålene den generelle definisjonen som jo vil bety at svaret burde vært platinum.

en forskrift er en rettskilde og ikke en lov, altså ikke en del av norges "lover" som sådan (en forskrift er kun gitt med hjemmel i lov). ps; skrevet av en advokatfullmektig.

Haha.. Samboeren min hadde plutselig tatt over PC`en min og ble irritert over svaret ditt :p Men tilbake til saken: Hvis de ikke skulle brukt den naturvitenskaplige definisjonen, hva skulle de ha brukt? Hva folk tror og hva advokatene som har skrevet en forskrift tror? Må jo bruke definisjonen. Men finner du et bedre svar hos en professor i mineralogi, eller i en lærebok i kjemi eller mineralogi skal jeg gi meg. Inntil da later jeg som jeg har rett :)
 
Topp