Enmannsklaner

Jo Ole, det er noe i veien med det. Hele den kjente verdens oppfatning av hva en klan er, eller et Guild for å bruke den engelske betegnelsen, er at det er en samling av flere mennesker som er knyttet sammen gjennom f.eks. virksomhet.


Når det gjelder konsekvenser, så vil det da virkelig ha minimal effekt på de minste klanene om dere f.eks. setter et minimumskrav på fem medlemmer for å delta i GvG. Jeg tipper 99% av klaner med færre enn 5 medlemmer på GvG-kartet har en eller flere store spillere som ikke bør komme under definisjonen "nye spillere".

Så lenge 1 person kan opprette en klan, lande på GvG-kartet, ta 5-6-7 sektorer i en smell uten å betale annet enn smuler i varer, og eventuelt gjøre det om igjen etter å ha blitt slått ut - så har dere ikke løst problemet. Tiltakene dere har innført med karantenetid påvirker overhodet ikke de mest aktive sabotasjeklanene, som har eksistert lenge.

Tiltaket med at man ikke kan ta en sektor etter å ha frigitt den, har jeg enda tilgode å høre noen som skjønner vitsen av, uansett hvor lite du mener man vet hva man snakker om. Har aldri opplevd at klaner byttet sektorer for å booste whatever - skjønner fortsatt ikke hva den boostinga skal ha gått ut på. Dessuten, om min klan frigir en sektor, er det da ingenting i veien for at en annen klan kan ta den sektoren med en gang igjen... i dont get it!

Det som imidlertid HAR skjedd, er jo at i mangel av annen aktivitet i spillet, har klaner fyllt opp sektorer med forsvar, satt dem fri, og tatt dem igjen. Men det har jo ingenting med deres forklaring på den nye regelen å gjøre, da har du isåfall forklart det veldig dårlig.

Så da koker det ned til at dere fortsetter å la enmannsklaner sabotere og herje rundt på kartet omtrent som før.
 

DeletedUser1956

Guest
Klarer ikke helt å bli med på din tenkning Ole, angående at en spiller kan kalles en klan. Det har jo vært helt forferdelig i en lang periode. Møkk lei av å produsere varer for at disse enmannsklanene skal få lov til å herje villt på kartet, og dere IKKE løfter en finger å får gjort noe, dette er et kjent problem over år. ikke minst har det blitt tatt opp mange ganger.
Blir litt i tvil på om dere som sitter å styrer i FOE spiller selv.
 

DeletedUser5

Guest
Klarer ikke helt å bli med på din tenkning Ole, angående at en spiller kan kalles en klan. Det har jo vært helt forferdelig i en lang periode. Møkk lei av å produsere varer for at disse enmannsklanene skal få lov til å herje villt på kartet, og dere IKKE løfter en finger å får gjort noe, dette er et kjent problem over år. ikke minst har det blitt tatt opp mange ganger.
Blir litt i tvil på om dere som sitter å styrer i FOE spiller selv.
Innenfor den definisjonen vi (som har laget både spillet og klanfunksjonen i spillet) har satt for en klan, er en klan fortsatt en klan selv om den bare har ett medlem. Hva f.eks. artikkel fra wikipedia sier om begrepet klan har null og niks å si i denne sammenhengen.

Uansett hvordan man vrir og vender på det er hva enkelte enmannsklaner velger å gjøre en strategi, og vi har implementert en rekke tiltak de siste årene som balanserer hvordan denne strategien fungerer opp mot andre (kanskje mer "normale") strategier i KvK. At du skriver at ikke en eneste finger har blitt løftet for å gjøre noe, syntes jeg bare er urettferdig å skrive - det er jo direkte feil. Det har blitt implementert en rekke balanserende tiltak, sist i 1.78.

Forstå meg rett i det jeg har skrevet i denne tråden - vi setter stor pris på konstruktive tilbakemeldinger og forslag - også når det kommer til enmannsklaner. Misnøyen enkelte spillere har gjør jo helt klart dette til en problematikk som blir tatt opp og som må diskuteres. At det luftes med forslag og tilbakemeldinger er supert i denne sammenhengen. At jeg kommer med enkelte motargumenter f.eks. i denne tråden går gjerne på spesifikke gjentakende kommentarer jeg er uenig i eller opplever som urettferdig, gjerne da med intensjon om å forklare. Slik som for eksempel dette med at en klan fortsatt er en klan bare med ett medlem. Det betyr på ingen måte at forslagene som blir postet her blir "ignorert", de blir tatt i mot med stor glede sammen med andre meninger, og blir inkludert i vurderingene som blir gjort.
 
Helt klart en problematikk som må diskuteres? Ærlig talt Ole, det som er urettferdig her, er at du kan hevde at ikke vi har forsøkt å diskutere dette med dere i flere år - uten hell. Hvis alle disse tiltakene deres hadde fungert, hadde ikke enmannsklaner herjet kartene hver eneste dag, og kostet klaner tusenvis av varer. Dere har ignorert våre klager, innlegg og forslag til løsninger helt fra problemet oppstod, og kommer stadig med tøysetiltak som hjelper null og niks mot det som virkelig er problemet.

Jeg gjentar mitt spørsmål, spiller du i det hele tatt selv? Forklaringene dine og løsningene dine virker så fjern fra realiteten i spillet, at man kan lure på om du spiller samme spill som oss....
 

DeletedUser2411

Guest
Merkelig at Foe er de eneste i hele verden som mener en klan kan være 1 person! Og når det påpekes at det er dette som er problemet, kommer dere i dirkte konflikt med oss som er aktive spillere! At dere ikke tar hintet er ufattelig, samme hva du prøver å forklare om emnet blir det jo da det feil. Det var over 12000 spillere på Cirgaard i fjor, nå er det ca. 7500 igjen, og det skal jeg si, de flest har gitt seg nettopp pga. såkalte 1-mannsklaner!
Her må dere jamme rydde opp i dette, eller spiller det ingen roll om det neste år er 3000 spillere igjen?
 

DeletedUser2411

Guest
Er det vanskelig å svare på mine kommentarer, eller ble dere for sjokkert?
Hvis ikke dere gjør noe med vaice som er den som har fått hundrevis av spillere til å slutte, så vil nedgangen i antall spillere bare fortsette!
Dere kan ikke se dere blinde på diamantbruk, følg noen etiske regler, dere som tjener penger på dette spillet!
 

DeletedUser5

Guest
Jeg gjentar mitt spørsmål, spiller du i det hele tatt selv? Forklaringene dine og løsningene dine virker så fjern fra realiteten i spillet, at man kan lure på om du spiller samme spill som oss....
Om du tror det er jeg som sitter å implementerer og avgjør tiltak hva gjelder enmannsklaner så tar du feil. Det er det spilldesign og utviklere som gjør.

Er det vanskelig å svare på mine kommentarer, eller ble dere for sjokkert?
Hvis ikke dere gjør noe med vaice som er den som har fått hundrevis av spillere til å slutte, så vil nedgangen i antall spillere bare fortsette!
Dere kan ikke se dere blinde på diamantbruk, følg noen etiske regler, dere som tjener penger på dette spillet!
Hva nøyaktig er det du ønsker å få svar på?
 
Det har jeg aldri trodd. Men du argumenterer som om du ikke aner hva som foregår, og da synes jeg det er veldig betenkelig at det er du som sitter og velger ut hva du videreformidler og ikke, du sier jo selv at du er uenig i ting.

Vi har jo også gått en runde med klager tidligere, hvor du sitter som øverste myndighet, alene. Og da er det faktisk vesentlig at du vet hva du snakker om.
 

DeletedUser5

Guest
Det har jeg aldri trodd. Men du argumenterer som om du ikke aner hva som foregår, og da synes jeg det er veldig betenkelig at det er du som sitter og velger ut hva du videreformidler og ikke, du sier jo selv at du er uenig i ting.

Vi har jo også gått en runde med klager tidligere, hvor du sitter som øverste myndighet, alene. Og da er det faktisk vesentlig at du vet hva du snakker om.
Det jeg har sagt meg uenig i i denne tråden er to ting. Det jeg har skrevet er (1) at en klan fortsatt er en klan med "bare" en spiller i klanen og (2) at det faktisk har blitt implementert tiltak for å balansere mot engangsklaner (noe som ble hevdet lengre oppe at ikke var tilfellet). Om du syntes det var uklart, er det kanskje en idé å lese mitt forrige svar på nytt. Både tilbakemeldinger og forslag her og i andre tråder er vi takknemlige over. Disse blir fullt ut lest og vurdert, og videreformidlet hvor det er tydelig at det er en enighet/støtte fra andre rundt hva som blir skrevet.
 

DeletedUser2930

Guest
Det jeg har sagt meg uenig i i denne tråden er to ting. Det jeg har skrevet er (1) at en klan fortsatt er en klan med "bare" en spiller i klanen og (2) at det faktisk har blitt implementert tiltak for å balansere mot engangsklaner (noe som ble hevdet lengre oppe at ikke var tilfellet). Om du syntes det var uklart, er det kanskje en idé å lese mitt forrige svar på nytt. Både tilbakemeldinger og forslag her og i andre tråder er vi takknemlige over. Disse blir fullt ut lest og vurdert, og videreformidlet hvor det er tydelig at det er en enighet/støtte fra andre rundt hva som blir skrevet.
Kanskje på tide å endre navnet fra "klan" til noe annet da. Uansett hvordan man vender og vrir på det så blir Aldri 1 person en Klan. Kan jo ikke bare endre betydningen av ord som det passer seg.
 

DeletedUser5

Guest
Kanskje på tide å endre navnet fra "klan" til noe annet da. Uansett hvordan man vender og vrir på det så blir Aldri 1 person en Klan. Kan jo ikke bare endre betydningen av ord som det passer seg.
En person er ikke en klan, men en klan kan bestå av en person. Vesentlig forskjell.
 

DeletedUser1956

Guest
Nå er det på tide å slutte å være tværr Ole.. og heller høre på spillerne, dette holder på å falle til et lavmål.
 

DeletedUser5

Guest
Nå er det på tide å slutte å være tværr Ole.. og heller høre på spillerne, dette holder på å falle til et lavmål.
Det er ikke akkurat veldig konstruktivt når du kommer med slike slengbemerkninger. Har du noe nyttig å bidra med, kom gjerne med det. Slike poster bør også du forstå at ikke er av den kategorien. Jeg minner om at denne tråden handler om enmannsklaner. La oss holde oss rundt det.
 

DeletedUser1956

Guest
Hvofor i all verden skal man gidde å komme med mer konstruktivt? dere gidder vitterlig ikke å høre på noe som helst uansett..
Jeg tror flere med meg straks ikke gidder å spille dette mere...
 

DeletedUser5

Guest
Hvofor i all verden skal man gidde å komme med mer konstruktivt? dere gidder vitterlig ikke å høre på noe som helst uansett..
Jeg tror flere med meg straks ikke gidder å spille dette mere...
Med den holdningen kommer ingen parter noe langt.

Med konstruktive tilbakemeldinger gir det andre spillere en bedre mulighet til å kommentere forslag om at de støtter eller ikke støtter forslaget, som beskrivet i rettningslinjene til dette forumet. De færreste vil gidde å gjøre det for et innlegg som bare er destruktivt. Vi setter stor pris på forslag, og ser gjerne at andre spillere også ytrer sin mening om forslag og tilbakemeldinger. Da blir det lettere for oss å se om det som blir skrevet er noe som har bredere støtte blant våre spillere.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser1956

Guest
Med den holdningen kommer ingen parter noe langt.

Med konstruktive tilbakemeldinger gir det andre spillere en bedre mulighet til å kommentere forslag om at de støtter eller ikke støtter forslaget, som beskrivet i rettningslinjene til dette forumet. De færreste vil gidde å gjøre det for et innlegg som bare er destruktivt. Vi setter stor pris på forslag, og ser gjerne at andre spillere også ytrer sin mening om forslag og tilbakemeldinger. Da blir det lettere for oss å se om det som blir skrevet er noe som har bredere støtte blant våre spillere.

Nei vi har forstått det Ole at vi ikke kommer noen vei med dette, dette er ting som har blitt tatt opp i lang tid. det er snakk om år.
Det har kommet mange forslag tidligere, som ville vært brukbare. Men dette at en mann/kvinne er en klan, det klinger ikke godt.

La det nå være et minimum på 5-10 spillere for å få spille på kartet (klankrig) da blir vi kvitt dette problemet. disse enmanns klanene eksisterer allerede slik at tiltakene ikke har noen virkning. Dette har kostet utrolig mye varer og det som verre er at noen har helt sikkert brukt diamanter for å forsvare sektorer..
Ja det skal være et krigspill men når disse som bedriver denne dritten, har Alcatraz på kunstige nivåer så koster det dem heller ikke av soldater, varer til disse små beleiringene koster jo ingen ting. Det er fryktelig ødeleggende for spillet.
 

DeletedUser2852

Guest
Med den holdningen kommer ingen parter noe langt.

Med konstruktive tilbakemeldinger gir det andre spillere en bedre mulighet til å kommentere forslag om at de støtter eller ikke støtter forslaget, som beskrivet i rettningslinjene til dette forumet. De færreste vil gidde å gjøre det for et innlegg som bare er destruktivt. Vi setter stor pris på forslag, og ser gjerne at andre spillere også ytrer sin mening om forslag og tilbakemeldinger. Da blir det lettere for oss å se om det som blir skrevet er noe som har bredere støtte blant våre spillere.

Det finnes veldig mange tråder som tar opp denne utfordring Ole (ref. din henvisning om andre spilleres innspill), og jeg kan ikke finne en tråd som støtter hvordan FOE har løst dette med enmannsklaner på kvk kartet (send meg gjerne link på svaret ditt om jeg tar feil). Jeg regner med at du også skjønner at mange av disse meldingene er ren frustrasjon på hvordan ting er løst. Dette er reflekterte personer som forsøker å gjøre dette spillet bedre, men opplever at de stanger hode i veggen. Ja, FOE har kommet med noen tiltak som skal gjøre det vanskeligere for enmannsklaner som kun er ute etter å lage kvalme. Men det har ingen funksjon, selv om tanken er bra!

Nok en gang, spiller du dette spillet selv Ole? Har du forsøkt å bygge opp en klan på kvk kartet? Eller har du ikke lov siden du sitter som community manager?
 

DeletedUser5

Guest
Det finnes veldig mange tråder som tar opp denne utfordring Ole (ref. din henvisning om andre spilleres innspill), og jeg kan ikke finne en tråd som støtter hvordan FOE har løst dette med enmannsklaner på kvk kartet (send meg gjerne link på svaret ditt om jeg tar feil). Jeg regner med at du også skjønner at mange av disse meldingene er ren frustrasjon på hvordan ting er løst. Dette er reflekterte personer som forsøker å gjøre dette spillet bedre, men opplever at de stanger hode i veggen. Ja, FOE har kommet med noen tiltak som skal gjøre det vanskeligere for enmannsklaner som kun er ute etter å lage kvalme. Men det har ingen funksjon, selv om tanken er bra!

Nok en gang, spiller du dette spillet selv Ole? Har du forsøkt å bygge opp en klan på kvk kartet? Eller har du ikke lov siden du sitter som community manager?
Er fullt klar over at det eksisterer flere tråder vdr. enmannsklaner, og det blir naturligvis sett på i sammenheng. Det har som nevnt blitt iverksatt en flere forskjellige balanserende tiltak mot effekten til enmannsklaner. Du stiller spørsmål rundt støtten rundt disse tiltakene, noe jeg syntes er litt merkelig. Det er jo slik at mange av disse tiltakene kommer jo som direkte konsekvens av forslag spillere har kommet med. Og ikke et eneste sted har jeg sett noe negativt mot et tiltak vi har implementert? Har jeg misforstått deg helt når jeg har forstått det slik at dere som har vært aktive i denne tråden ønsker flere tiltak i tillegg til de eksisterende, eller er du faktisk mot tiltakene som har blitt implementert?

Og for å svare på de siste spørsmålene: ja, delvis, delvis. Jeg spiller ikke noe på den norske versjonen, av naturlige årsaker. Jeg er derimot på den internasjonale versjonen og beta, i tillegg til interne testservere. Å sitte i min rolle uten spillkunnskap ville ikke fungert.
 
Topp