[Diskusjonstråd] Klan slagmarker

DeletedUser2476

Guest
Dette var ikke så enkelt å forstå. Men før jeg synes det er hensiktsmessig å kommentere det nye konseptet "KLAN-SLAGMARKER" så hadde det vært fint å få svar på følgende :

1. Er det riktig at det IKKE legges opp til vesentlige endringer i dagens KvK utover at det jobbes med å gjøre spillet mer stabilt. F.eks.
i) Er det allerede bestemt at det IKKE blir flere kart når det kommer ny tidsalder ?
ii) Er det allerede bestemt at KvK IKKE blir gjort tilgjengelig for de som spiller fra mobil eller PAD

2. Skal det nye konseptet "KLAN-SLAGMARKER" komme i tillegg til dagens KvK, eller skal dette nye konseptet erstatte dagens KvK, og at da KvK avvikles.
 

DeletedUser3079

Guest
Synes dette høres ut som RUBBISH. Dere får sikkert masse skryt av alle som ikke klarer KvK etterpå, så har ikke noe håp om at meningen min kommer til å ha noe å si.

MEN:

1. Dette kommer til å tynne ut tradisjonell KvK enda mer, dere kaster allerede events, daglige oppdrag og vikinglandsbyer etter folk som sukkertøy. Skal folk henge med så er det ikke sikkert man orker KvK i tillegg...
2. FORHANDLE om sektorer det ikke går an å forsvare?!? Høres ut som man ønsker å ta det som er av action ut av spillet. Det å kunne forsvare og angripe samtidig i en hektisk kamp er jo det som faktisk gjør KvK gøy!
3. Egentlig et påheng til tidsbruk i punkt 1, men et par timers beskyttelse høres ut som det gir natt-spillerne en kjempefordel.

Kjenner det er slitsomt nok med alt det rare dere slenger etter oss absolutt hele tiden. Kan dere ikke bare FIKSE tradisjonell KvK, og se om det kanskje hjelper?

1. Gjør det stabilt, som dere allerede har tatt opp at dere vil gjøre.
2. Gi poeng for å sette forsvar (og kanskje en ordning for beleiringer også), skalert etter hva slags tropper du setter (så folk som setter 8 kjeltringer for å hindre andres poeng ikke får et pøkk sjøl heller).
3. Reset kartene 2 eller 3 ganger i året, med en ålreit premie for vinneren av hvert enkelt kart.
Redigert: Ved resetting av kartene kan dere også slenge inn ny utforming av kartene, så ingen klaner på forhånd kan få for seg at et område er "deres". Da blir kanskje landing noe mer spontant.
4. Forsøke å gjøre påfyll av forsvar tilgjengelig fra mobil (så kan de som aldri spiller fra PC allikevel bidra til KvK med mer enn varer, og få seg noen poeng derfra selv).

Gjør nå heller KvK MER relevant, ikke mindre!

Hilsen
Mad Max, hvis spill-konto dør ut sammen med KvK.
 
Sist redigert av en moderator:
Hva hvis GVG integreres i denne nye funksjonen i form av å virke forberedende? F.eks. ved at deltakelse i GVG gir loot som kan brukes for å styrke sin posisjon i Slagmarken?

Loot kan for eksempel være nedkjølings-sett som gjør at en kan angripe oftere. Dette vil belønne de aktive spillerne slik dere sier intensjonen er, samtidig som det gir alle folk incentiver til å delta i GVG. De som velger å ikke delta i GVG kan fortsatt delta på Slagmarken som alle andre, men vil nødvendigvis ikke kunne angripe like ofte.
 

DeletedUser3095

Guest
Vil legge stemmen min bak Mad Max. KvK elementet gir Forge en dybde som hjelper dere å holde på spillere, og da gjerne de spillerne som limer klaner og spillere sammen. Jeg leder Advance på Brisgard som er den mest folkerike klanen på serveren, og kan med hånden på hjertet si at majoriteten er ganske små-irriterte over hyppigheten på eventene og hvordan ny content blir gjort så 'billig' og tilgjengelig. Det er bra dere skaper nytt content for all del, men jeg tror dere taper mye på å ikke fikse - eller ihvertfall prøve å utbedre - eksisterende elementer. Per nå så virker det som både KvK og økonomi-dynamikken i spillet er gjort fullstendig på måfå =)

Så hva kunne vært tiltak som kunne hatt positiv effekt?:
- Som mad max sa så kunne det vært VELDIG attraktivt å konkludert KvK i runder. Og jeg er helt enig i at 3-4 måneder ville vært en fornuftig tidsramme på hver 'runde' / 'epoke'. Sleng opp en hall of Fame liste så klanene får foreviget prestasjonene sine, garantert mer attraktivt enn klanmakt / prestisje.
Dette er som en dugnad som aldri tar slutt. Bedre å ha en start og ett slutt-tidspunkt; da vil du se mer engasjement fra spillerne kontra at de må holde høyt tempo i det uendelige. ^^,
(Dette ville hjulpet mot topfeeding / guerilla kriging. Veldig skadelig for kvk-moralen. Man kan ikke beskytte seg mot guerilla kriging i det uendelige. Men hvis man bare trengte å holde stand i en begrenset periode - så ville det vært en helt annen sak).
- HELT enig i at man kunne anvendt en randomized kart-generator. Slik dere har gjort i viking-eventen. Da må man faktisk lese seg frem til hvilke geografiske plasser vil virke mest lovende.
- Hva med en "storslått bygning" på KvK kartet som klanene må fighte om for å erobre og holde? Det ville gitt kvk - kartene fokuspunkt som ville blitt bestridt. slike SBer kunne fungert med globale bonuser til individuelle spillere fra klanen som holder SBet. +5 AB. + 1 FP. osv. kan være hva som helst. +1 tropp / dag.
- Karantene hvis man blir slått ut av en provins. 72 timer karantene ? Eller klanen må starte en engangs-donasjon til landsettings-ekspedisjonen. Dette vil hjelpe på å verne klaner mot guerilla-taktikkene og topfeeding!
- Muligens endre formelen for varekostnad per beleiring. Istedetfor at klanen har en felles varekostnad, så kunne varekostnads-skatten være bundet til hver individuelle spiller. Altså hvis klan X skal ta 9 sektorer. Så ville det blitt veldig dyrt hvis en spiller skulle gjøre alt alene. Hvis 9 spillere tok en beleiring hver så ville kostnaden holde seg lavere. Dette ville også hatt en anti-guerilla funksjon.
Alternativt binde varekostnad per beleiring til antall beleiringer satt i gjeldende døgn / dagsberegning. Og ikke basert på antall sektorer man holder. Dette vil også vært effektivt mot guerilla-krig strategien.
- Muligens innføre andre kriterier for å angripe sektorer. Ikke bare koste varer + tropper. Men hvis man skal angripe en sektor tilhørende en annen klan så måtte man 'erklære krig' som en funksjon i spillet. Og denne krigen kunne blitt avsluttet ved at en av partene erklærer underkastelse, eller blir enige om en foreslått freds-erklæring (igjen alt som funksjoner i spillet). Hvorpå en fredsperiode i en gitt tidsperiode ville forhindret de to klanene å røre hverandre.
- Innføre klan-vid prosjekter. Krever donasjon fra hver spiller i form av mynt / forsyninger / medaljer / FP / varer av en type. Kan være for å ale opp en eller annen form for 'nøytral' trussel på kvk kartet. Leie-hær som ikke viser hvem som finansierte den, som angriper sektorer til en spesifikk klan. Drager. Pest og kholera og sult (reduserer forsvarets effektivitet / Støttebonus). Skogbrann (reduserer sektor-styrke).
Det store plusset jeg ser i dette er at mynt og forsyninger blir igjen en RELEVANT ressurs i forge. Og ikke noe som var en greie mens du klatra deg ut av senmiddelalderen, og aldri trengte å tenke på igjen. Nå kaster vi mynt uten tanke om konsekvens. Mynt har ikke noe bruksområdet i forge. Greit du kan kjøpe FP en stund. Men så blir det for dyrt, og mynt er igjen ubrukelig / man tjener for mye --> inflasjon.
- Hvorfor må KVK ha provinser som er tidsalder bestemt? Skaper ett veldig klasseskille i verdi på sektorer fra ATK og jernalder.
Ville det ikke vært bedre å ha samme styrker på alle, gjort KVK totalt uavhengig av forskninga i byen ? Da kunne man innført en ny funksjon i KVK hvor man forsker bedre tropper (bruke mynt / forsyninger igjen? =P mer relevanse til bortglemte ressurser i forge), og trene dem sterkere.
- Kanskje tropper som har overlevd flere slag får erfaringspoeng og blir sterkere enn vanlige ferske rekrutter? Da vil mer nøysom administrasjon av troppene til spillere gi avkastning.

Anyway, det er noen av en million punkter man sikkert kunne fått ned på papir. I fare for å gjenta meg selv, så er jeg helt enig med Mad Max og bønnfaller dere om å ikke snu ryggen til KVK og gjør det til enda en bortglemt ressurs i forge, slik det ble med myntene. ;D

- Erafiel
 

DeletedUser3095

Guest
Dette var ikke så enkelt å forstå. Men før jeg synes det er hensiktsmessig å kommentere det nye konseptet "KLAN-SLAGMARKER" så hadde det vært fint å få svar på følgende :

1. Er det riktig at det IKKE legges opp til vesentlige endringer i dagens KvK utover at det jobbes med å gjøre spillet mer stabilt. F.eks.
i) Er det allerede bestemt at det IKKE blir flere kart når det kommer ny tidsalder ?
ii) Er det allerede bestemt at KvK IKKE blir gjort tilgjengelig for de som spiller fra mobil eller PAD

2. Skal det nye konseptet "KLAN-SLAGMARKER" komme i tillegg til dagens KvK, eller skal dette nye konseptet erstatte dagens KvK, og at da KvK avvikles.

Dette er vel spørsmål de har besvart i klartekst, papie.
1. i) ingen flere kart i KVK
1. ii) KVK blir ikke gjort tilgjengelig for mobil / pad, nei.
2. kommer i tillegg.
 

DeletedUser3095

Guest
Andre tanker kunne vært å gi en angripende hær en ekspedisjons-tid. Altså ett angrep tar 3 timer, hvor disse enheten ikke lengre er tilgjengelig. (kan være variabelt per type enhet.) Dette ville redusert trykk knapper til knokene verker - trenden som har regjert i forge. Skiftet kriging mer over til koordinasjon og timing.
 

DeletedUser3079

Guest
Her var det flere interessante tanker, men en ting som absolutt trengs for å begrense ren sabotasje på kartene:

- Karantene hvis man blir slått ut av en provins. 72 timer karantene ? Eller klanen må starte en engangs-donasjon til landsettings-ekspedisjonen. Dette vil hjelpe på å verne klaner mot guerilla-taktikkene og topfeeding!

- Erafiel

Ja takk, med mange utropstegn bak!!!!
 

DeletedUser3149

Guest
Jeg er enig i mye av det som står over vedrørende forbedringsbehov for KvK, og Erafiel har haugevis av gode forslag.

Men jeg synest likevel at konseptet som Inno foreslår virker veldig spennende som et supplement.

KvK er i dag et spill for "de få sterke" PC-spillere, noe som gjør at app-spillere og nye spillere ofte mister mye av den interaksjonen som deltagelse i KvK gir. Med Slagmarker kan man kanskje få app-spillere til å bli mere deltagende i klaner, og således mere aktive. Dette er win-win, selv om Slagmarker blir for enkelte et substitutt for KvK.


Her er noe av det jeg synest virker veldig positivt med Slagmarker:
(1) - En av de store svakhetene med KvK er at man må sitte boltra fast til en PC hver kveld klokken 20:00. Etter måneder (år) med kriging, så føles dette litt meningsløst. Jeg opplever at den personlige slitasjen på tidligere aktive spillere blir for stor, og vi mister spillere. Med Slagmarker kan man selv velge tidspunkt uavhengig av andre spillere, noe jeg ser på som en STOR fordel.
(2) - KvK er i dag litt for enkelt for toppspillere, og er blitt et spill som dreier seg mere om hvem som er raskest med musepekeren enn noe annet. For noen er kanskje dette det dem liker med KvK, men personlig føles det tidvis litt intetsigende. Forhåpentligvis vil Slagmarker bringe med seg utfordringer som tvinger spillere bort fra "auto" -knappen og over på manuell kriging.
(3) - Innkjøpsfaktoren for KvK er i dag for stor. Når hovedfokuset for KvK ligger i å holde AT, grunnet klanmakt, så er det vanskelig å få introdusert nye spillere for KvK. Selv om dette burde være en "easy fix" for KvK, som beskrevet av Erafiel, så liker jeg at man allerede har tenkt på dette i Slagmarker. Alle må føle at deres bidrag har en verdi.
(4) - En av suksessene med KE er premiene alle kan få, og at dette kan økes med Relikvietempel. Desverre mister KE mye av sin verdi for toppspillere som er fullastet med terassegårder, og verdien av å fullføre faller dermed drastisk. At man gir mulighet for andre premier i Slagmarker er bra, og forhåpentligvis kan man i framtiden få SBer som supporterer deltagelse her.
(5) - Med økende slitasje og høyere vanskelighetsgrad så får kanskje Virgo Project en verdi. De to nye SBene for SAM er det nemlig VELDIG vanskelig å finne noe nytteverdi i pr. dags dato.


Noen tips til Slagmarker
(1) - Den individuelle premien for Slagmarker burde ha en skalering i forhold til utmattelse. 5 FP er ikke rare greiene, og intensjonen bør jo være å få spillere til å utfordre seg.
(2) - Det bør inkluderes individuelle "leaderboards" i tillegg til de for klan, med tilsvarende individuelle premier ved avsluttet turnering. Det er fint med klan rangering, men det er også viktig å honorere den enkelte som legger ned innsats.
 
Sist redigert av en moderator:
Hei

Har nå spillt dette spillet noen år og hovedårsaken til at en har holdt på så lenge med dette er nettopp på grunn av å kunne krige i klankartene og med den strategise oppbygging av klan over tid.

Pr i dag så skal det veldig lett å tjene mere makt fra KE en fra klankartene tilsammen set på et intervall på 7 dager.

Har skjønt at kartene ikke er blitt planlagt å utvikles noe mer da medalje kartet/alletidskartet kom og det ikke har kommet noe med de site tidsalderene.

Dette har for spillere som prioriterer klanen framfor en selv og som har mulighet å ikke gå høyere opp i tidsalder en fremtiden. Som jeg nå har vært i snart i 2 år. Og med den bakdelen at en ikke får tatt del i de nye elementene som kommer med havn og mer.

Og i mellomtiden så hoper det seg opp haugevis med varer fra aldere som ikke kan brukes til mye fornuftig annet enn å åpne nivående i ke.

At det nå tenker på å innføre et type kart som er mere tilpasset spilleren og at det skal vare i en tidsbegrenset perriode høres jo spennende ut. Men alt avhenger av om en får kriget mye på denne måten!

Og skal klankartene beholdes som de er nå er jo det store spørsmålet som jeg regner vi kommer til å få se over tid og videre utvikling. Skal de beholdes som nå så ber det implenteres en mulighet for å bytte varer fra tidsalder til tidsalder inne i klankassa.Og da med vannlig rettferdig handel 1 mot 2 og 2 mot 1 avhengig av om det en bytter varer opp eller ned.

I tillegg brude nok vareksotnaden ved landing økt og deretter hatt en lavere stigene kostnadsprogresjon enn det det er i dag.

Hadde vært fint å fordele også tidspunkt for krig utover så ikke lat skal skje kl 20... og det høres ut som det nye kan bidra til å gi økte muligheter her.

Når det gjelder tidsintervall på 10 dager så kan dette virke som litt kort intervall? men må prøves ut

Til påstand om få kvk spillere:
1. At det ikke er flere er at det tar tid å bli sterk nok til å kunne krige godt i kvk i dag og alt avhenger av en har nok enheter og høy nok angrepsbonus. Og dette gjelder også i lavere tidsalder kart.
2. At alt skal skje kl 20 og det fort låser opp kartene og det fort ikke er noe mere en kan forteta seg før om et døgn igjen
3 Nå har vi hatt mye action i crigard den siste tiden, men er ikke alltid det har vært slik. Og da blir det fort til at spillere ikke bryr seg om kvk. Det må for det første være mulig å kunne krige i kvk og det trengs opplæring for å få fram gode kvk spillere.

I gamle dager så hadde vi agressive elver fjell og sektorer og disse gjorde det mulig å begrense ikke aktive klaner å ha mye inne på kartet. Da en måtte erstatte forsvarshærer. Bakdelen var jo at bruker en mye hærer i forsvar så reduserer det enheter en har til å krige med

I tillegg har det vært mye snakk om at det skal være en fordel av å ha mye i støttebonus til forsvar av eide sektorer. Hadde dette fungert så hadde jo det gitt en mere riktig effekt av en som klan har klart å bygge opp spillere med høy bonus på dette. Men den har jeg aldri sett i realitet fungere og det er kun hk som gir best forsvar og deretter alle sektorer knyttet til hk.

Rangering av klaner: I dag er det kun en ting som teller og det er hvor mye en har til enhver tid på kvk kartet samt en liten bonus for hvert nivå en har oppnådd på klanen. Her burde rangeringen vært mye mere styrt av den totale innsamlet makt en har klart som klan over tid og bonus fra kartet som kun et tillegg. Det samme kan jo gjøres fra makt en vil fra det nye måten å krige på.

For min del syns jeg det er viktig å kunne krige mye og sammtid å kunne gjøre dette i felleskap som en klan. Og nye ting her er bra, den må ikke begrense elementet av å kunne krige mot andre klaner som er selve sensen av å ha klaner. Og hadde vi ikke hatt klaner så hadde hele det sosiale aspekter blitt borte. Og uten det hadde ikke jeg spillt i så mange år som jeg har gjort.

At det vil bli gjort noe trengs men ikke gjør om ting som ødlegger hele grunnelementet i spillet og tenk på tidsaspektett. For mye ting som krever masse tid vil også begrense spilleres mulighet til å delta i spilet. Vi har også ting vi må gjøre i det virkelige livet. Dette er jo tross alt for underholding at en driver med spill
 

DeletedUser3174

Guest
Hei,

Nå har jeg lest gjennom alt dere har skrevet, og kommer til å holde meg oppdatert om det kommer ut noe nytt her. Så vidt jeg kunne se så var det kun 1 med direkte spørsmål, men som fikk svar fra noen andre av dere. :)
Om det var noe spørsmål jeg ikke fikk med meg, så er det bare å minne meg på det. (Jeg biter ikke.)
Takker for all tilbakemelding, det blir jeg å ta videre. Minner om at tilbakemeldinger blir samlet inn frem til 3. Juni 2019, så om dere har noe mer å tilføye så er det bare å komme med det.

Mvh
Drake
 

DeletedUser3083

Guest
Vil varer fra klankassen være tilgjengelige for bruk i Klan Slagmarker? Jeg og mange med meg har Arker på nivå 80 (eller mer), og befinner seg i AF, MF eller VF. Her auto-doneres det 163 x 5 varer daglig som klanen pr idag ikke kan benytte til annet enn åpning av nivåer i KE. Samme med Observatorier og Atomium.

Synd at dere ikke vil videreutvikle GvG til å innebefatte slossing i nyere tidsaldre og fra mobil, PAD mv.

Man kunne jo ha utviklet et konsept som ville passe veldig bra for Arktisk og Marine tidsaldre: Overlevelse i tøffe omgivelser! Om det nå er i arktiske strøk eller i en WaterWorld/ Thunderdome setting... Der må man sanke det man trenger for å klare seg, og man får utfordringer underveis som man må overkomme. Man kan implementere slikt som var vanlig i retro-spill: Valgmuligheter, der man "dør" om man velger feil.
 

DeletedUser3174

Guest
Vil varer fra klankassen være tilgjengelige for bruk i Klan Slagmarker?
Ja, varer fra klankassen vil bli brukt til å bygge opp klanbygninger i deres egen sektor.

Synd at dere ikke vil videreutvikle GvG til å innebefatte slossing i nyere tidsaldre og fra mobil, PAD mv.
Det ville nok vært flere som brukte KvK funksjonen om vi la den til på mobilen. Dessverre så ville ikke funksjonen vært implementert bedre på mobilen, enn det den er nå i nettleseren. Hovedproblemet er at den er vanskelig å sette seg inn i, og at svært få spillere bruker denne funksjonen. Derfor har vi valgt å ikke implementere det til mobil.
 

DeletedUser2476

Guest
Ja, varer fra klankassen vil bli brukt til å bygge opp klanbygninger i deres egen sektor.


Det ville nok vært flere som brukte KvK funksjonen om vi la den til på mobilen. Dessverre så ville ikke funksjonen vært implementert bedre på mobilen, enn det den er nå i nettleseren. Hovedproblemet er at den er vanskelig å sette seg inn i, og at svært få spillere bruker denne funksjonen. Derfor har vi valgt å ikke implementere det til mobil.
Er svært uenig i at hovedproblemet er at den er vanskelig å sette seg inn i. Kompleksiteten i KvK er ikke en reell utfordring og det er derfor veldig synd at dette brukes som et argument mot forbedringer. Det er derimot riktig at for få spillere deltar i KvK. Det at mobil/Pad ikke har tilgang er en viktig grunn til det. Den andre viktige grunn er at FoE er såpass lite villig til å endre spillereglene for KvK. KvK blir for mange, alt for mange, utmattende fordi spillereglene i KvK ikke setter noen rimelig "gevinst" i forhold til innsats. De utmattende elementer uttrykker seg både ved at en klan (slik som min) kan være så dominerende, og ved at det er så alt for enkelt og kostnadsfritt å "ødelegge" uten annen mål og mening enn å ødelegge og at det er et evighetsprinsipp og ingen sluttpunkter.

Det er mange gode forslag som er nevnt i denne saken, men det ser jo ikke ut til at det er særlig vilje til å følge de opp, uklart hvorfor. Tilsvarende er det gode forslag i andre lands servere men endringsviljen i Foe blir ikke større av den grunn.

Er vel ikke særlig hensiktismessig å gjenta de gode forslagene som er nevnt her, men åpenbare kandidater er
1) åpne for Mobil/Pad er en åpenbar kandidat. Det er fullt mulig slik som i andre konkurrende spill og vil selvfølgelig øke oppslutningen.
2) Gjør en radikal endring i progressiviteten i beleiringskostnader
3) Sett en syklus hvor KvK nullstilles. Noen måneder kanskje. Og så starter kartene på nytt
4) En kort karantenetid for å re-etablere seg på et kart
5) Avregningstidspunkt kl 20.00 er en merkverdighet. Hvis det skal være et fast tidspunkt pr døgn så bør tidspunktet flyttes til senere på kvelden

Min gjetning er at FoE vil få til å øke deltakingen i KvK til langt over det vi ser i Klanekspedisjonen hvis det ble åpnet for mobil/Pad og at spillereglene sof KvK ble gjennomgått og endret tildels radikalt. Det er med stor forundring veldig mange registrerer den manglende endringsvilje FoE har ift KvK.
 

DeletedUser3149

Guest
Jeg er i all vesentlighet enig med Papie :)

Fra mitt ståsted så er det 4 hovedelementer som måtte blitt implementert for at KvK skal fungere slik at vi får rekrutert et større antall spillere:

1 - Det må komme til Mobil.
Begrunnelsen har vært beskrevet tidligere, og trengs ikke gjentas

2 - Det må være en nullstilling av kartene
Begrunnelsen har vært beskrevet tidligere, og trengs ikke gjentas

3 - Det må inkluderes et ligasystem
Det hjelper ikke å nullstille kartene om en dominerende klan i neste omgang bare overkjører alle andre klaner på nytt. KvK er på sitt artigste når begge sider stiller med like mange på startstreken ved sync. Hvis styrkeforskjellen blir for stor så virker det bare demotiverende, og folk finner heller på andre ting å bruke tiden sin på. FoE er stross alt bare et spill, og ingen gidder å bruke tiden på noe som ikke er gøy.

I dag er KvK for de gamle etablerte spillerene, da det kreves alt for mye innsats (år) for en ny spiller å komme opp på et nivå hvor man kan gi et reelt bidrag i KvK. Både på vare og krigersiden. De etablerte spillerene dominerer KvK fullstendig. Uten et ligasystem er også nyetablerte klaner fullstendig avskåret fra å få delta i KvK, og man kan ikke forvente at en spiller skal bruke mange år på å komme seg opp på tilstrekkelig nivå til å kunne spille KvK. Dette gjør at FoE i dag fremstår som mere attraktivt spill for by-byggere enn for krigere.

4 - Deltagelse i KvK må premieres

Å delta i KvK må premieres bedre enn KE, da innsatsfaktoren er større

_____________________________________________________________________________________________

Mye av dette virker det som Inno har tatt inn over seg i Slagmark, men jeg er litt bekymret for at Slagmark ikke vil ta med seg det strategiske elementet som du i dag finner i KvK. Beskrivelsen fra Inno tilsier at Slagmark blir et rent "me smash"-system, og da mister Slagmark noe av det som i dag gir KvK litt dybde og spenning.

Inno skal også være veldig forsiktig med å slutte å videreutvikle KvK, da en nedleggelse av KvK vil medføre at man mister mange av de gamle etablerte spillerene. FoE er helt avhengig av at disse spillerene fortsetter å fungere som drivkrafter i sine klaner, da dem bidrar vesentlig til at man klarer å rekrutere og utvikle nye aktive spillere. Hvis klanene forvitrer så vil FoE gjøre det samme.
 

Raphael

Hauld
1. Jeg har forstått det slik at forskjellige ligaer kan ende opp å slåss mot hverandre i en Slagmark. Dette bør ikke være tilfelle. Dette blir klaner med ekstremt store forskjeller og ressurser som slåss mot hverandre. De svakere klanene i lavere ligaer vil bli helt overkjørt i et slikt system.

2. Hadde vært fint med en oversikt over statusen klanen har i pågående liga, hvordan en ligger ann i forhold til opprykk/nedrykk.

3. KE har xross server konkurranse, det kan også slagmarken benytte seg av hvis det gjør det lettere å ha nok klaner i samme liga slåss mot hverandre.
 
Topp