Guide: Nyttige tips angående bildebehandling

DeletedUser140

Guest
Guide: Nyttige tips angående bildebehandling

Det er ofte nyttig å vite hva man skal gjøre når man skal ta, beskjære eller laste opp bilder. Jeg vil derfor i denne guiden gå gjennom nyttige tips og triks slik at det vil være enkelt å ta skjermbilde, beskjære det samt laste det opp på kjente opplastningssider, her i forumet eller i en ticket dersom en spilladministrator trenger bilder for å behandle saken din.

Ta skjermbilde
For å ta et skjermbilde behøver du ikke gjøre stort. Å ta et skjermbilde varierer fra datamaskin til datamaskin, og jeg vil her fortelle deg hvordan du tar skjermbilde på de vanligste datamaskinene samt Mac. Jeg vil også gå inn på en alternativ metode å ta skjermbilde på på Windows-maskiner.

De vanligste datamaskineneMAC
Print Screen / PrntScr / Prt Scr: Tar et vanlig skjermbilde
Alt + en av knappene ovenfor: Tar et vanlig skjermbilde av ditt nåværende vindu. Fungerer dårlig i kombinasjon av Windows 7 og Google Chrome.
Det er på noen datamaskiner nødvendig å bruke FN-tasten for å kunne ta et skjermbilde
cmd + shift + 3: Tar et vanlig skjermbilde
cmd + shift + 4: Lar deg velge et utsnitt å ta skjermbilde av
cmd + shift + 4 etterfulgt av mellomromstasten: Tar bilde av valgt vindu
lSIMMjb.jpg
kfg487h.jpg

Alternative metoder å ta skjermbilde på
Det eksisterer flere programmer som lar deg ta et skjermbilde ganske enkelt. Jeg vil nedenfor gå inn på alternative måter å ta et skjermbilde på.

Utklippsverktøy
Dette verktøyet lar deg ta et utsnitt av hvilket som helst ønsket område og har flere alternativer som du kan endre. Bemerk at utklippsverktøy ikke er tilgjengelig på de eldste Windows-maskinene, da det først ble implementert på Windows XP Tablet PC Edition og senere på Windows Vista, Windows 7 og Windows 8.
NgSoawS.png
Ovenfor ser du et bilde av hvordan utklippsverktøyet ser ut etter du har åpnet det. Du vil også legge merke til deler av Google's logo i bakgrunnen da vinduet til utklippsverktøyet ligger over Google, og jeg skal ta et skjermbilde av Google. Alt du behøver å gjøre er å dra musen over området du ønsker et skjermbilde av.
zfYMCti.png
Når du har valgt dette området vil du få opp dette vinduet. Du kan her velge å lagre bildet du har tatt, eller ta et nytt om du ikke er fornøyd. Om du ikke lagrer bildet vil det uansett bli kopiert til utklippstavlen din slik at du ved hjelp av CTRL + V kan lime inn bildet i programmer som Paint og Photoshop.
Om du har en datamaskin på engelsk vil dette programmet stå under 'Snipping Tool'

Hvordan lagre skjermbilder?
Om du ønsker å lagre et skjermbilde er det ikke så vanskelig. Om du brukte Utklippsverktøy for Windows kan du lagre det med hjelp av hurtigtasten i vinduet, men dersom du brukte en annen metode er det enkelt å lagre det ved hjelp av diverse bilderedigeringsprogrammer.

Photoshop
Photoshop er et utrolig vellaget og dyrt program som lar deg redigere bilder. For å lagre et bilde i Photoshop behøver du kun å lime det inn (CTRL+V) etter du har tatt det.
omrNgaY.png
aUAdgWk.png
Ovenfor ser du to bilder av hvordan man lagrer et bilde i Photoshop. Bildet til venstre viser det hva du skal gjøre først. Klikk på 'File' og velg deretter 'Save As' for å få opp et detaljert lagringsvindu som illustrert i bildet ovenfor til høyre. Der kan du velge blant flere alternativer - det viktigste her er bildets format. Du må velge det formatet du mener passer bildet best, men for å gi deg et kort og greit overblikk over hva de forskjellige formatene tilsier har jeg skrevet ned de mest kjente her.

Paint / Paint.NET
Om du ikke har et ønske om å betale flere tusen norske kroner for et avansert bilderedigeringsprogram som Photoshop, finnes det alternativer. Alle Windows-maskiner har som standard Paint installert, og man kan laste ned Paint.NET fra deres hjemmesider gratis. Begge programmene fungerer fint til vårt formål: å lagre et bilde. I min demonstrasjon velger jeg å bruke Paint, da Paint.NET er betydelig mer avansert. Jeg viser deg også hvordan du enkelt kan endre bildets størrelse dersom den hvite firkanten i Paint (standard) er for stor for bildet ditt.
gAXll7g.png
211jXS8.png
Ovenfor ser du to bilder. Jeg viser her hvordan du endrer bildets størrelse, uten å strekke bildene. Dette er nyttig om du har et for stort eller for lite bilde i forhold til Paint's standard størrelse. Alt du behøver å gjøre er å gå inn i 'Attributter' under 'Bilde' og endre størrelsen. Jeg har valgt å gi mitt Google-bilde 320 piksler i bredden samt 130 piksler i høyden.

ul8F8Oi.png
xJUmrxr.png
Ovenfor ser du hvordan man lagrer et bilde i paint. Du velger først 'Lagre som' under Fil og du kan deretter velge filtype / format, akkurat som du kunne i Photoshop. Når du er ferdig klikker du på 'Lagre'.

Informasjon om ulike filformater
GIF: Dette formatet er nyttig for ikoner og animasjoner. Det er det eneste bildeformatet som støtter animasjoner, så det er dette du bruke dersom du har laget en animasjon. Det er ellers en veldig liten fil, og er nyttig om du skal spare plass. Legg merke til at bilder kan miste detaljer dersom det er veldig mange samt skarpe farger i bildene dine, da denne filen kun støtter 256 farger. Det er også en svært gammel bildefil. I tillegg til dette støtter GIF transparent (gjennomsiktige bilder).
PNG: Et betydelig bedre format enn GIF-filer da dette støtter mange flere farger enn det en GIF-fil gjør. PNG støtter transparent (gjennomsiktige bilder) og brukes ofte om det er mange detaljer i et bilde.
JPG/JPEG: Det er dette formatet du skal bruke dersom du lager et ekstremt detaljert bilde. Om du har mange farger og endringer anbefaler jeg dette på det sterkeste. Det tar mer plass enn et GIF- og et PNG-bilde, men det støtter også flere detaljer. Legg merke til at du ikke kan lage gjennomsiktige bilder (transparent) og lagre dem som JPG/JPEG da dette ikke støttes av dette formatet.

Nyttige opplastningssider
Jeg har nedenfor skrevet lenker til opplastningssider jeg har prøvd selv, og som jeg mener er nyttige. Her kan du laste opp bildene du har tatt, og du vil deretter kunne bruke disse lenkene videre. De øverste lenkene er de beste (etter min mening). Om du vet om andre opplastningssider må du bare bruke dem.
http://imgur.com
http://flickr.com
http://photobucket.com
http://tinypic.com

Hvordan legge ved bilder i en forumtråd
Om du ønsker å legge ved bilder i en forumtråd har du to muligheter; hvor jeg anbefaler det første på det sterkeste. Du kan velge å laste opp bilder på en av lenkene ovenfor og bruke lenken du får der, eller du kan velge å legge ved et vedlegg i forumtråden. Dette skaper et uryddig bilde i bunden av posten din; så jeg foretrekker selv den første metoden. Jeg skal her gå inn på begge metodene.
Bruk av lenke på opplastningssider
Alt du behøver å gjøre for å legge til et bilde i en forumtråd med å bruke en lenke tildelt av en av opplastningssidene er å klikke på ikonet som vises på bildet nedenfor, velge "From URL" og deretter fjerne avhukkingen på "Retrieve remote file and reference locally" slik at den kan hente et bilde fra en nettside. Du trykker deretter "Ok" og vil etter det ha et bilde i foruminnlegget ditt.
Laste opp vedlegg
For å laste opp et vedlegg i tråden din skal du bruke samme knapp som vist i bildet nedenfor og hentydet til i teksten til venstre. Når du har valgt denne knappen velger du 'Select Files', laster opp filene og trykker deretter "Ok". Bildene skal da være lastet opp som vedlegg i foruminnlegget ditt.
FsOmhLs.png

Ikonet er lysere enn de andre, det står "Insert Image" når man holder musetasten over det.

Hvordan laste opp vedlegg i en ticket
Dette er nødvendig å vite dersom en spilladministrator spør deg om bilder slik at h*n kan sjekke opp i saken ordentlig. For å gjøre dette må du først ha en opprettet ticket. Du går deretter inn i den fra oversikten over tickets.
NY8P93T.png
Ovenfor ser du at jeg har opprettet en ticket. Jeg klikker meg inn dit, og kommer frem til et vindu. Du vil til oppe til høyre på denne siden se hvor du kan laste opp vedlegg. Dette er illustrert med bildet nede til venstre. Når du har klikket deg gjennom opplastingen og valgt bildet ditt vil det se ut som bildet nede til høyre. Legg merke til at det ikke er mulig å laste opp mer enn fem vedlegg per ticket.
yahvZsa.png
nm58HIU.png

Er det noe med guiden som ikke stemmer? Gi meg beskjed i denne tråden og jeg vil oppdatere guiden om feil blir oppdaget.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp