Bokmål eller nynorsk?

DeletedUser13

Guest
Hei!

Et tema som intresserer meg litt er norges språk.
Vi har jo som de fleste vet både nynorsk og bokmål, og mange syntes at det er unødvendig med to offesiele språk i et lite land med underkant av 5 millioner innbyggere. Det var jo lenge plan med samnorsk, men denne ble forkastet.

Hva syntes du?

Personlig så er jeg for to offesielle språk, men ikke at begge skal måtte praktiseres. Jeg mener at hovedmål (som er det folk snakker til daglidags) skal være det praktiserte språket i regionene, og på skole. Derimot så skal sidemål ikke være praktisert av det offentlige i regionene, men som valgfag.

De aller aller fleste i Norge snakker og skriver bokmål, og at en 18 åring fra Oslo skal sitte og slite seg gjennom nynorsk eskamen på vg3 og la den avgjøre mer enn sin karakter i vanskelige fysikk 2 er helt tåpelig.

Discuss! Husk og følg reglene folkens :p

MVH Ice Tea
 

DeletedUser20

Guest
Helt enig, argumentene fra læreren sin sider er helt tåpelig, forstålig nok at det ikke er opp til de å bestemme, men den eneste grunnen jeg har hørt er "Det er fordi de som snakker nynorsk skal forstå dere". Jeg forstår de utmerket godt, og det tror jeg er gjensidig.

Kort og enkelt, la de som snakker Nynorsk snakke Nynorsk, og de som snakker bokmål snakke bokmål!
 

DeletedUser

Guest
Både og....
Det kan være en fordel å kunne forstå noe av det de som praktiserer det andre språket enn du snakker selv. Det viktigste er at enn behersker sitt eget hovedmål. Så får sidemål komme i andre rekke. Om du sliter med hovedmålet så bør dette prioriteres av skolen.

Uansett når du kommer litt opp i årene så spiller det liten rolle.... En blir vant med det og tenker ikke over det i hverdagen. Ta f. eks NRK Dagsrevyen. De snakker nynorsk ofte, tror ikke mange tenker over det, men er blitt vant med det.
 

DeletedUser13

Guest
Nettopp. Jeg har ikke noe problem med at andre snakker nynorsk, det er deres liv og de får bestemme.
Derimot så vil jeg selv ha valgfrihet over hvilket språk jeg praktiserer, og om jeg skal praktisere begge. Noe jeg nå ikke har.
 

DeletedUser58

Guest
Helt enig.
Har stadig denne diskusjonen i de ulike klassene mine, og det er som regel kun norsklæreren min som sitter med tankene om at nynorsk er nødvendig. Det er utrolig leit for oss som sitter å interesserer oss for fysikk, kjemi og matte å se at gjennomsnittskarakteren synker på grunn av nynorsk. Spesielt om du skal på store skoler som NTNU og kravene er store...
 

DeletedUser

Guest
For å komme med et friskt perspektiv til denne tråden, vil jeg gjerne ta i bruk nøyaktig hvordan deres innlegg er skrevet. For å illustrere;

... Personlig, så er jeg for to offesielle språk, men ikke at begge skal måtte praktiseres. Jeg mener at hovedmål (som er det folk snakker til daglidags) skal være det praktiserte språket i regionene, og på skole. Derimot så skal sidemål ikke være praktisert av det offentlige i regionene, men som valgfag.

De aller, aller fleste i Norge snakker og skriver bokmål, og at en 18 åring fra Oslo skal sitte og slite seg gjennom nynorsk eskamen på vg3 og la den avgjøre mer enn sin karakter i vanskelige fag som fysikk 2, er helt tåpelig. ...

Først og fremst, er ikke hovedmål og sidemål to forskjellige språk - heller forskjellige skriftspråk innad det samme språk, nemlig norsk. Videre er det smålig underholdende å forsøke og holde en seriøs debatt med skrivefeil som jeg har markert ut i sitatet. Dette forsøket på et poeng i forbindelse med fysikk som et tungt fag og nynorskeksamen - som for så vidt staves i ett ord - faller henholdsvis på sin egen urimelighet, da du åpenbart har behov for trening når det kommer til hovedmål. Dette er ikke ment så spisst som det gjerne høres ut, men retorikk er en kunst som ikke er tilstede når du legger fram tema her.

Jeg er dog enig i at sidemål burde være et valgfag, av den enkle grunn at det møter sik en motstand i dagens samfunn. Nevneverdig nok holder sidemål kulturelle verdier uten sidestykke, og som en hardbarsket tradisjonalist vil jeg ikke gi slipp på slikt uten kamp. Det skal noteres at dette er min mening, altså ikke noen objektiv sannhet i det hele tatt.


Helt enig, argumentene fra læreren sin sider er helt tåpelig, forstålig nok at det ikke er opp til de å bestemme, men den eneste grunnen jeg har hørt er "Det er fordi de som snakker nynorsk skal forstå dere". Jeg forstår de utmerket godt, og det tror jeg er gjensidig.

Kort og enkelt, la de som snakker Nynorsk snakke Nynorsk, og de som snakker bokmål snakke bokmål!

Les over.

Både og....
Det kan være en fordel å kunne forstå noe av det de som praktiserer det andre språket enn du snakker selv. Det viktigste er at enn behersker sitt eget hovedmål. Så får sidemål komme i andre rekke. Om du sliter med hovedmålet så bør dette prioriteres av skolen. ...

Foruten en vitterlig stor håndfull ord, er nynorsk svært forståelig. Dersom vi fortsatt snakker om nynorsk som et språk, vil jeg tolke det dithen at det er dialekter eller sosiolekter det siktes til; - og i så tilfelle, absolutt, det er mang en variant av det norske språk jeg har vansker med å forstå.

Jeg synes det er flott at du tar opp omprioritering av fagene med hensyn på elever som i utgangspunktet har vansker i hovedmål, og i så tilfelle burde få tillatelse til å slippe litt billigere unna, i den forstand at det muliggjør nettopp det du sier; å sette det i andre rekke.

Nettopp. Jeg har ikke noe problem med at andre snakker nynorsk, det er deres liv og de får bestemme.
Derimot så vil jeg selv ha valgfrihet over hvilket språk jeg praktiserer, og om jeg skal praktisere begge. Noe jeg nå ikke har.

Denne friheten du snakker om er nok allerede innført i skolevesenet. Det kreves en fritakelse fra nynorsk som kan anskaffes av et mangfold varierte grunner, men denne fritakelsen stryker faget fra vitnemålet ditt. Det vil si at karaktergjennomsnittet ikke vil lide skulle vedkommende ha vansker med å prestere i faget.

Helt enig.
Har stadig denne diskusjonen i de ulike klassene mine, og det er som regel kun norsklæreren min som sitter med tankene om at nynorsk er nødvendig. Det er utrolig leit for oss som sitter å interesserer oss for fysikk, kjemi og matte å se at gjennomsnittskarakteren synker på grunn av nynorsk. Spesielt om du skal på store skoler som NTNU og kravene er store...

Du hadde blitt overrasket om du visste hvor viktig en solid beherskelse av det norske språk er i det daglige liv. Retorikk, enten det er skriftlig eller muntlig, læres vel så vidt meg bekjent fra og med 10. klasse, dog sannsynligvis (forhåpentligvis) mer vektlagt utover videregående skolegang. Om du har et hode som fungerer utmerket når det kommer til matematikk, dvs. et realfags-hode som jeg kaller det, vil det kun gi deg enda mer grunn til å fokusere på norskferdigheter. Vice versa når det kommer til mennesker med et mer samfunnslig-/retorisk- rettet sinn.

Noen mennesker besitter gode ferdigheter på begge arenaer, andre ikke. De som gjør, skyldes enten et slående naturtalent, eller hard, strukturert jobbing. De som ikke har slike attributter, har oftest ingen av disse kvalitetene heller. Dog finnes det unntak, - og denne gruppen mennesker mener jeg fortjener all den hjelpen de kan få.

Håper jeg kunne belyse temaet på en måte som nådde fram et hakk mer enn enkle argumenter og meninger. Videre vil jeg poengtere at dette ikke er ment for å stille noen i et dårlig lys, heller som en illustrering av mine poeng. Følgelig beklager jeg hvis noen føler seg truffet, og ber eventuelle vedkommende om å kontakte meg via melding.

Vennlig hilsen,


Star
 

DeletedUser13

Guest
Kjære Star,

Nå er vel min grammatikk i bokmål relativt irrelevant i denne diskusjonen. Slike personangrep kan du vennligst holde meg frabedt.

At etos skal svekkes gjennom min grammatikk når det kommer til sammenligning av arbeidsinnsatsen/viktigheten av sidemål versus bokmål er bare forkastelig. Hadde det vært snakk om et eksempel basert på meg så hadde det vært greit - men dette er basert på den gjennomsnittslige skoleeleven med tung realfagskombinasjon - eller realfags-hode som du kaller det - som både jobber hardt i sidemål og i FY2 for å komme inn på eksklusive studier men får svekket sjangs til dette grunnet sidemål.

Dog så sier jeg meg enig i flere av dine andre utsagn, slik som at nynorsk holder kulturelle verdier uten sidestykke. Det er få språk som låter så vakkert som nynorsk, og det er et språk folk flest assosierer med kjærlighet - eller kjærleik om du vil. Det er rett og slett ett vakkert språk. En alternativ løsning på saken ville jo å satt sidemål som valgfag på videregående (merk: ikke ungdomsskole) hvor en viss mengde obligatorisk sidemålsopplæring har blitt en del av norsk faget, men uten karaktergiving.

Du kommer også med to fakta korrekturer.

Du har helt rett i at per def. så er det et språk; norsk, med bokmål og nynorsk som likestilte målformer. Men når det er sagt så regner meg med at den dagligdagse terminologien som flesteparten på dette forumet bruker er "at vi har to språk i norge - bokmål og nynorsk".

Du kommenterer på friheten rundt valg av opplæring i faget sidemål. Her vil jeg si meg uenig med deg. Det er ingen lett vei for noen som sliter i faget sidemål/nynorsk å få fritak fra dette faget. Om dette viser seg å være feil, vennligst fortell meg hvordan da det eneste jeg er klar over som kan kvalifisere til fritak er 1) på grunn av sykdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av en sakkyndig har problemer med å beherske begge målformene eller 2) ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole.

- Ice Tea
 

DeletedUser

Guest
Nå er vel min grammatikk i bokmål relativt irrelevant i denne diskusjonen. Slike personangrep kan du vennligst holde meg frabedt.

At etos skal svekkes gjennom min grammatikk når det kommer til sammenligning av arbeidsinnsatsen/viktigheten av sidemål versus bokmål er bare forkastelig. Hadde det vært snakk om et eksempel basert på meg så hadde det vært greit - men dette er basert på den gjennomsnittslige skoleeleven med tung realfagskombinasjon - eller realfags-hode som du kaller det - som både jobber hardt i sidemål og i FY2 for å komme inn på eksklusive studier men får svekket sjangs til dette grunnet sidemål.

Dog så sier jeg meg enig i flere av dine andre utsagn, slik som at nynorsk holder kulturelle verdier uten sidestykke. Det er få språk som låter så vakkert som nynorsk, og det er et språk folk flest assosierer med kjærlighet - eller kjærleik om du vil. Det er rett og slett ett vakkert språk. En alternativ løsning på saken ville jo å satt sidemål som valgfag på videregående (merk: ikke ungdomsskole) hvor en viss mengde obligatorisk sidemålsopplæring har blitt en del av norsk faget, men uten karaktergiving.

Du kommenterer på friheten rundt valg av opplæring i faget sidemål. Her vil jeg si meg uenig med deg. Det er ingen lett vei for noen som sliter i faget sidemål/nynorsk å få fritak fra dette faget. Om dette viser seg å være feil, vennligst fortell meg hvordan da det eneste jeg er klar over som kan kvalifisere til fritak er 1) på grunn av sykdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av en sakkyndig har problemer med å beherske begge målformene eller 2) ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole.

Hei, Ice Tea! Jeg er glad for at du tok deg tid til å svare.

Først og fremst vil jeg presisere at en skrivefeil ikke er noe jeg dømmer noen for. Jeg valgte simpelthen å statuere et eksempel via det rent billedlige ved skrivefeilene som tilfeldigvis fant seg vei i øvrige post. Dette kan på ingen måte kategoriseres som et personangrep, tvert i mot er mitt underliggende poeng ikke engang i nærheten. Dersom virkemidlene ble tolket støtende beklager jeg, det var ikke meningen - noe jeg også nevner over - og skriver videre at dette kan tas via pm, da det er svært irrelevant sett hele trådens emne. Skulle du føle behov for sistnevnte er jeg i høyeste grad åpen for å prate med deg. :)

Først og fremst vil jeg svare på uthevede. Et utmerket forslag i mine øyne, dog holder jeg noe ved karaktergivningsdelen av det hele. Det holder tross alt en målepinn på tilpasningsdyktighet og viser en del attributter. Nevneverdig nok er karakterer opprinnelig ment som en kategorisering og rangering av attributter og egenskaper ved mennesker; dog - tankekors - er dette langt unna karakterers symbolske verdi p.t.

I henhold til ditt utsagn vedrørende fritak, må jeg ærlig si at jeg ikke vet. Jeg vet at det er dels behovsprøvd, som det heter, men hvordan dette fungerer i praksis tror jeg du stiller bedre enn meg til å svare på; - om jeg tolker deg dithen at du nylig har gått eller går på videregående skole.

Vennlig hilsen,


Star
 

DeletedUser1227

Guest
Min mening når det kommer til nynorsk er at dette er et skriftspråk som burde blitt dratt ut av skolen for lenge siden.
Har selv hatt nynorsk både på ungdomskole og videregående, har aldri hatt så store problemer med ett fag før.
Har senere tatt utdanning i kontor og administrasjonsfaget og praktisert lærlingtiden min i forsvaret, har personlig aldri hatt bruk for nynorsk i det voksne liv.
 

DeletedUser

Guest
Andhar, det du seier er at vi som bruker nynorsk til kvardags kan ta bokmål vekk frå skulane. men kva skjer den dagen om (vi kan ta meg) at eg blir sent på eit møte nede ved oslo, og dei som sitter der ikkje kan nynorsk og eg ikkje bokmål... blir det ikkje det litt vanskelig og kominisere då, med nokon ord...?

Så min konkulusjon:
JA til begge, men personen kan bestemme kva mål han vil ha som hovudmål.
 

DeletedUser

Guest
Ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Dessuten er de skriftspråkene stort sett gjennsidig fårståelig med hverandre.
 

DeletedUser

Guest
Syns ikke Nynorsk burde utryddes, men som mange andre her mener: Folk må kunne få lov til å velge det de vil. Har diskutert dette så alt for mange ganger da jeg gikk på skolen, og er ærlig talt lei av emnet. Nå er det vel slik at Høyre-partiene ønsker å innføre nettopp dette, så vi får se hva som skjer.

Norsk kultur er viktig, men ikke viktig.
 

DeletedUser

Guest
Personlig føler jeg at en bit av nasjonens stolthet ligger i nynorsk; det er tross alt norsk historie i form av et mål. Men det trenger ikke praksiseres innen skolen, jeg føler at de som virkelig vil ta opp nynorsk får gjøre det på fritiden sin.
 
Topp