Bøker

DeletedUser140

Guest
Følte for å opprette en tråd for en av mine interesser, nemlig bøker.

Leser du mye? Hvilken sjanger liker du best?

Har du noen gode bøker å foreslå for andre?

Selv liker jeg fantasy best og leser utrolig mye innenfor denne sjangeren. Mine favorittserier er arven-serien (opprinnelig trilogien) av Christopher Paolini (Eragon, Den Eldste, Brisingr, Arven) og tidshjulet-serien av Robert Jordan før 2007, Brandon Sanderson etter 2007.

Begge seriene er bøker jeg anbefaler på det sterkeste, hvor du vil få fire store og gode bøker ved å lese Arven-serien, og vil få 14 - ja, du leste riktig, 14! - bøker ved å lese tidshjulet-serien.

De fleste bøkene er på mellom 700 og 900 sider i begge seriene, så det er mer enn nok å sette klørene i her.

Så.. hvilke bøker er du svært interessert i? :)
 

DeletedUser

Guest
Følte for å opprette en tråd for en av mine interesser, nemlig bøker.

Leser du mye? Hvilken sjanger liker du best?

Har du noen gode bøker å foreslå for andre?

Så.. hvilke bøker er du svært interessert i? :)

Akkurat nå holder jeg på med Clive Cusller's "the oregon files" serie. liker den veldig godt selv om jeg startet med de nyeste bøkerne.
Jeg gleder meg veldig til Dan brown's nye bok kommer om et par uker, can't wait.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Liker krim og komedie, akkurat nå holder jeg på med Haikerens guide til galaksen.
 

DeletedUser1935

Guest
I likhet med Teskon leser jeg en del fantasy, stort sett på engelsk. Patrick Rothfuss og N.K. Jemisin er etter min mening blant de beste nålevende fantasyforfatterne. Har også hørt ekstremt mye bra om George Martin's "A Song of Ice and Fire", men prøver å motstå fristelsen til å begynne med den inntil serien er komplett :)
 

DeletedUser

Guest
Har ikke lest mange litteraturbøker, men en bok jeg har lest og likte veldig godt var De Dødes Tjern av Andrè Bjerke.

For tiden leser jeg Database Systems av T. Connolly og C. Begg. Har nå kommet til kapittel 16 som tar for seg Metodologi - Fysisk database design for relasjonsdatabaser.
 

DeletedUser2105

Guest
Pratchett, Adams (dont panic!), Tolstoj men også mye krim!
 

DeletedUser1991

Guest
Går mest i fantasy her også. Kan anbefale "En sang om is og ild",(Georg R.R. Martin) på det sterkeste. "Tidshjulet" (Robert Jordan/Brandon Sanderson) har du jo alt lest, men for dem som ikke har det; Det er en utrolig bra bokserige, og selv om handlingen ikke ali er oppe i taket driver språket leseren frem, side for side. "Arven"(Christopher Paulini) er jo også bra, og selvfølgelig "Ringenes Herre" (J.R.R. Tolkien), som alltid er en klassiker.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser1975

Guest
Bok-forslag.?.

Kan ikke en klok sjel begynne å skrive en bok om Forge of Empires.?.
Det hadde nok blitt en bestselger.. HeHe
 

DeletedUser1975

Guest
Oi, stilig.. o_O
En hel haug med journaler,
spennende lesestoff,
tenk så gøy å samlet alt dette mellom 2 permer da,
det hadde slått annFantasy markedet.. ^_^
 
Leser mest fantasy selv. Favorittbøkene mine er for mange for meg til å nevne alle, men her er noen bøker dere bør se nærmere på dersom fantasy er noe som interesserer:

The Malazan book of the fallen-serien av Steven Erikson,
The Lies of Lock Lamora,
The Name of the Wind og the Wise Mans Fear,
og serien om Eli Monpress.

Akkurat nå leser eg the Riyria Revelations-serien av Michael J. Sullivan som eg også vil anbefale :)

Edit: Andre anbefalinger:
Codex Alera-serien,
the Dresden-files serien

Som andre allerede har nevnt er jo også Terry Pratchett sine bøker verdt en titt, spesielt Discworld-serien. Samme gjelder the hitchhiker's guide to the galaxy og Song of Ice and Fire :)
 
Sist redigert:
... og tidshjulet-serien av Robert Jordan før 2007, Brandon Sanderson etter 2007.

Begge seriene er bøker jeg anbefaler på det sterkeste, hvor du vil få fire store og gode bøker ved å lese Arven-serien, og vil få 14 - ja, du leste riktig, 14! - bøker ved å lese tidshjulet-serien.

De fleste bøkene er på mellom 700 og 900 sider i begge seriene, så det er mer enn nok å sette klørene i her.

Så.. hvilke bøker er du svært interessert i? :)

Hvis du liker bøkene Brandon Sanderson har skrevet i Wheel of Time vil eg på det sterkeste anbefale alt annet han har skrevet. Spesielt Mistborn-serien, Alloy of Law og Way of Kings. Veldig godt skrevet, spennende story og fantastiske karrakterer.
 

DeletedUser140

Guest
Hvis du liker bøkene Brandon Sanderson har skrevet i Wheel of Time vil eg på det sterkeste anbefale alt annet han har skrevet. Spesielt Mistborn-serien, Alloy of Law og Way of Kings. Veldig godt skrevet, spennende story og fantastiske karrakterer.
Jeg har lenge vurdert å lese mistborn-serien (spesielt siden det kommer ut et interessant spill i 2014, tror jeg det var), men jeg har ikke fått gjort det enda. Først skal jeg lese ferdig den siste boka i tidshjulet-serien (har ikke gjort det enda, holder på.. vet det, er ganske treig), men etter det skal jeg se på om jeg skal begynne å lese Mistborn-serien eller om jeg skal begynne på Game of Thrones-bøkene (har sett serien, men har aldri orket å sette meg ordentlig ned med bøkene).
 
Bøkene i Game of Thrones er absolutt verdt å lese, men vær advart - De kan være ganske tunge å fullføre ;) Har fortsatt ikke sett serien selv, så nå har vi jo noe å gjøre på framover begge to
 

DeletedUser

Guest
Følte for å opprette en tråd for en av mine interesser, nemlig bøker.

Leser du mye? Hvilken sjanger liker du best?

Har du noen gode bøker å foreslå for andre?

Leser litt for mye til tider. Akkurat nå leser jeg boken "Sankta Psyko" av Johan Theorin. Snart ferdig med denne boken, og synes så langt at den er utrolig bra! Jeg liker alle typer bøker egentlig. Leser alt i fra romantikk, til fantasi. Tror favoritten må være biografi eller bøker basert på sann historie.

Hvis jeg skal foreslå en bok, må det bli "Papillon" av Henri Charriere. En helt ufattelig bra bok! Jeg har lest den hele 17 ganger nå, og blir enda ikke lei. Den er en helt utrolig sterk bok, som ikke kan beskrives med få ord. Den handler om Papillon som ble uskyldig straffedømt, og hans opphold i fengslet på "helvettesøya". En, som sagt, utrolig sterk bok! Du trenger mage til å lese enkelte ting, da forfatteren er veldig flink til å detaljere hans beskrivelser.
 

DeletedUser

Guest
Jeg er glad i det meste av bøker, men har en forkjærlighet for litteraturen fra det tidlige tyvende århundre. Jeg er av typen som setter meg ned og leser bok etter bok av Sigurd Hoel, Knut Hamsun og lignende. Det er uvanlig for min alder, men jeg klarer ikke bry meg. Jeg leser også noe krim, som f.eks Jo Nesbø, og mye fantasy. Skulle jeg anbefalt noe ville det nok vært Jo Nesbøs bøker om Harry Hole.
 
Topp